aktuellt

söndag 19 december 2010

korvstoppning




"Mormors fläskkorv" och "Lands julkorv" har idag ringlat sig över mitt kök.

Jag blandar,stoppar, knyter ihop, paketerar,
Sven rör, stöter kryddor och diskar.
Korvarna innehåller ren köttfärs, grädde, lite smör och gammeldags korvkryddor: nejlikor, kryddpeppar, ingefära. Korvskinnet är rent krokfjälster.
Receptet på fläskkorven har jag fått från min mamma som fått det av sin mamma som fått det av sin mamma.
I receptet ska det vara kokt, avsvalnad mjölk (från den tiden när inte mjölken var pastöriserad)samt buljong och kokt mosad potatis.
Men det hoppar jag över och gör en LCHF-variant.
Korven kokar vi och äter med "dopp i grytan" på julafton.
Efter jul kokar vi och äter den med kålrotsmos eller broccoli eller blomkålsmos.
Nu ikväll ska jag slå in julklappar, lyssna på vacker julemusik och tända många levande ljus.
Snön har fallit hela dagen.
Ljus och kärlek till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar