aktuellt

lördag 18 december 2010

härliga vinter




Idag faller snön utanför köksfönstret så där härligt mjukt och långsamt precis så som det ska vara så här i juletid.



I lokaltidningen läser jag att det inte varit en så här kall och snörik vinter på 150 år. Måste väl avse tiden på året då, för JAG minns minsann min barndoms vintrar. De var både snörika och kalla. ( I varje fall så som jag minns dem)
I morse när jag tittade ut på fågelborden såg jag fyra stora nötskrikor; en vid kärven, en i päronträdet, en vid varje fågelbord. Min första tanke var: NÄ nu! tänker jag skrämma bort dem!
Men sen tog jag ett djupt andetag, funderade över vad jag egentligen ville och kom fram till att det där med fördelningen av fågelbordens resurser, det ska inte jag lägga mig i...
Det får fåglarna sköta själva.
I natt har jag försökt övertala min kropp om att den här julen inte blir som förra julen.
Yogaandning, mindfulnessövningar, meditation med mantra.
Jag tar det lugnt, tar en dag i taget och njuter av den härliga vintern ( inifrån mitt kök, vid vedspisen i köket...)

2 kommentarer: