aktuellt

måndag 13 december 2010

julstök

julgris och grönkål

en halv gris är nu styckad och nerfryst i boxen i våran källare. Julskinkan är nätad och saltad, i år blev den inte så stor: ca 4,5 kg, rund och fin så där som en riktig julskinka ska vara...
5 kg grönkål har jag kokt länge och sen malt i köttkvarnen, paketerat och fryst in.

Har skänkt en tanke på hur husfruarna förr i tiden saltade och konserverade matvaror för att bevara dem över den långa vintern.

I vårt hushåll försöker vi hålla oss till bra råvaror och rena råvaror. Om vi kan vill vi gärna veta var och hur grönsakerna är odlade och kött och fisk producerade.
Vi gör också gärna mat från grunden, använder helst inte halvfabrikat.
Visst tar det kanske lite tid och kräver lite mer planering än att handla varje dag och planera i butiken...
Hur gör du? jag blir lite nyfiken på hur du som läser min blogg tänker angående detta?

En propp gick i källaren när jag skulle dammsuga kontoret där nere.
Hjälp! tänkte jag då,
frysen går ju på högvarv, grytorna med grönkål puttrade på elspisen i köket,
utan el skulle det mesta av den mat jag idag förberett varken kunna bevaras eller tillagas.

Mantra för dagen:
allting är precis så som det ska vara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar