aktuellt

fredag 25 februari 2011

upptäcktsresor


För några dagar sen dök det upp en sån där "lek" på FB.
" Skriv ditt andranamn, din mammas flicknamn och vad du drömde om att "bli" när du blev stor."

När jag var barn drömde jag om att bli en världsberömd upptäcktsresande.
Skolans bibliotek och även folkbiblioteket, inrymt i församlingshemmet, hade mig som flitig besökare.
Jag läste bl.a om
Cristoffer Columbus seglatser över världshaven,
Robinson Crusoes äventyr på en öde ö,
Gullivers upplevelser i Lilleputtland,
Stanley och Livingstone i Afrika,
Sven Hedins resor i Asien,
Thor Heyerdals färder med flotten Kontiki,
Sven Gillsäters safaris med kamera och dottern Pia bland djurlivet på främmande kontinenter.
Jan Lindblad som visslade som en fågel och klättrade i träd som en apa.

Jag var alldeles förlorad i dessa spännande, hissnande berättelser om människor som vågade ge sig ut på äventyr i den stora, vida världen.
Jag fantiserade om hur jag skulle rida på kameler i Afrika, umgås med urinnevånare på Nya Zeeland, skjuta pilbåge tillsammans med indianer och rädda någon undan en livsfarlig kobra i Indien.

Idag ägnar jag mig verkligen åt upptäcktsresor, fast på ett annat plan.
Den inre värld som vi alla har är minst lika spännande och fantastisk att utforska som den yttre värld jag drömde om att få upptäcka när jag var barn.
Dagens citat: Skönheten i världen är tveeggad - den ena eggen är skrattet, den andra ångesten, som skär hjärtat i stycken. ( Virginia Woolf)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar