aktuellt

lördag 15 januari 2011

levande

Jag gillar dagar som är som idag...

Morgonen bjuder på nysnö över gården och trädgården. Domherrar och entitor kalasar på solrosfröna i fågelhusen. Temperaturen är lagom, ca plus minus noll eller någon grad minus.
Grannen kommer och plogar gården lagom i tid innan maken ska köra till jobbet.
Jag äter frukost i lugn och ro med levande ljus och gott om tid att läsa tidningen.
Hönsen kacklar välkomnande och tupparna gal lite kaxigt när jag kommer ut för att fylla på vatten och mat åt dem.
Katterna stryker sig mot mina ben och jag skottar lite snö för att trappor och gångar till hus och uthus ska vara fria från snö.
Efter lunch ser jag till att huset doftar såpa och de sista resterna av julpyntet åker ner i sina kartonger.
Nystrukna, nytvättade dukar lägger jag ut.
Lite handarbete hinner jag också med innan kvällen kommer och jag kryper ner i min varma goa säng.

Jag tar tacksamt emot det som dagen bjuder....

2 kommentarer: