aktuellt

lördag 8 januari 2011

hönsen




Häromdagen städade vi i hönshuset.
Mina skånska blommehöns och tuppar gillar havre och grönsaker.
Jag försökte övertala dem om att det inte alls är farligt att gå ut, även om marken är täckt med snö, lockade och pockade med havre, morotsskal och lockrop....
De ville inte alls...
Jag väntar på våren, då hoppas jag att de börjar värpa så vi kan plocka in färska fina ägg varje morgon.
Maken och jag äter MÅNGA ägg varje vecka sen vi började med LCHF-kosten. Vi mår så bra av denna kost som innebär att vi äter mat som innehåller lite kolhydrater men mycket fett.
Igår lagade jag rotmos på en liten kålrot och en morot som jag kokte i smör och grädde, kryddade med timjan, svartpeppar och lite salt. Till detta mos åt vi en kokt fläsklägg från en gris som vuxit upp under goda förhållanden och slaktats på ett vettigt sätt.


1 kommentar:

  1. Åh... Ja, visst är det härligt med gulor som är så gula att de nästan ser orange ut. De måste vara sprängfyllda med antioxidanter! Ditt inlägg väcker en stråk av längtan efter ett mer ursprungligt liv... måste i alla fall återuppta varmkompostandet igen :)

    SvaraRadera