aktuellt

onsdag 6 januari 2010

Teknikens under

Idag försöker jag hitta rätt i alla funktioner på denna bloggsida. Ibland tror jag att jag är ovanligt obegåvad när det gäller att förstå tekniska arrangemang.
T.ex när jag ska koppla in motorvärmaren i min bil händer det fortfarande efter ca etthundrasextiotre gånger att jag inte kan förstå vilket håll kontakten ska vara på.
Vi ska kanske inte prata om DVD-apparaten som jag ÄNTLIGEN lärt mig (efter tre år) att spela upp filmer på och dessutom pausa och stänga av.
Häromdagen köpte maken en ny! Jag ser fram emot ytterligare tre år av trial and error från mig. Det är nämligen så jag tacklar tekniska fenomen. PRÖVA- GÖRA FEL-PRÖVA-GÖRA FEL o.s.v tills jag en vacker dag råkar GÖRA RÄTT. Då kommer jag oftast inte ihåg hur jag gjorde utan måste göra fel några gånger till innan jag kommer på hur jag skulle göra.
Egentligen vet jag ju att det inte handlar om att jag är korkad eller så, men det är något med just tekniska prylar som liksom gör att min hjärna stänger ner, går på lågenergiläge eller nåt...
Vad som krävs är att någon mer tekniskt begåvad person än jag VISAR hur jag ska göra OCH låter mig göra under överinseende av denna person, så att jag får in proceduren i mitt kroppsminne.
Kinestetiskt lärande heter detta för er som undrar...
Nu ska jag återgå till att pröva mig fram här på bloggen. Hav tålamod gott folk!

3 kommentarer:

  1. Känner så väl igen detta med kinestetiskt lärande ;-) För vem orkar ta sig igenom en skriven manual, som ofta är både felskriven och felöversatt ??

    SvaraRadera
  2. Haha, tur att jag har ärvt farsans sinne för tekniska prylar då...;)Emmie

    SvaraRadera