aktuellt

söndag 31 januari 2010

Alla troll spricker i solen!

Måste positivt tänkande vara att man alltid ser allting i ett rosa skimmer, att man blundar för svåra frågor och situationer?
Denna fråga dök upp häromdagen. Jag tror att uttrycket används och tolkas förskräckligt olika, självklart beroende av de erfarenheter och de upplevelser vi har med oss...
För mig innebär positivt tänkande att med en väl använd klyscha tänka att glaset är halvfullt i stället för att glaset är halvtomt.
Men också att se möjligheter och lösningar istället för hinder och svårigheter. Ofta hör man mer av det sistnämnda än det förra när människor diskuterar någon situation.
Jag tror också att saker och ting som nämns vid sitt rätta namn är en form av positivt tänkande.
Ett ätstörningsbeteende är ett ätstörningsbeteende och inget annat. Ett drogberoende är ett drogberoende och inget annat. Ett självskadebeteende är ett självskadebeteende och inget annat.
Det är först när det rätta namnet nämns som det vänder, det är då det går att hitta möjligheter och lösningar.
För att veta vart jag ska gå måste jag veta var vägen börjar.
Alla troll spricker i solen.
Därför skickar jag massor av ljus , värme och kärlek idag!
Gör så alla ni också!

1 kommentar:

  1. En varm våg av Reiki-energi och kärleksfulla tankar sänder jag till dig och din familj, kära Gunilla !

    SvaraRadera