aktuellt

söndag 13 mars 2011

söndag mitt i mars

En stor flock sidensvansar mellanlandade i päronträdet på våran gård innan de flög vidare...
Jag hade knappt öppnat ögonen när jag vacklade ut i badrummet, men denna syn fick mig snabbt vaken.

En alldeles ljuvlig vårdag idag med nästan 10 grader plus; det mesta av isen på gården är nu borta.
Jag bestämde mig för att göra som bonden som svarade prästen på frågan varför han inte bevistat högmässan om söndagen:
"Bättre att sitta på hölasset och tänka på Gud än att sitta i kyrkan och tänka på hölasset"..
Dvs
jag stannade hemma hela dagen och njöt av Gumman Tös skurande och Vårälvans stilla viskningar i mitt öra

Sven har sågat ner de knäckta grenarna på den stora enen i trädgården och jag har klyvt och staplat ved.
Två svanar seglade trumpetande över våra huvuden,
tupparna i hönsgården är helt galna; de låter som pilska katter!

Ett smolk i glädjebägaren: en liten alldeles förtidigt född kalv drogs fram av grannen och mig, livet gick inte att rädda,
men kvigan klarar sig troligen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar