aktuellt

onsdag 2 mars 2011

En rimligare värld

http://www.flyktingbloggen.org

Blir alldeles glad och varm i hjärtat över att denna blogg, med vilja och möjlighet att påverka i positv riktning för en mänsklig flyktingpolitik, har öppnats.

När jag läser eller ser reportage om hur människor utvisas och avvisas, trots att vi tydligt ser att de hamnar i ett inferno, blir jag alldeles kall om hjärtat, och en känsla av skam smyger över mig.

HUR är det möjligt att de som jag varit med och röstat in i Sveriges riksdag, som styr Sveriges flyktingpolitik låter detta ske?
Nu senast såg jag ett reportage om en kvinna med fyra barn; romer från Serbien. Äldsta flickan låg tyst, apatisk: en läkare berättade med upprörd stämma att hon hade den allvarligaste formen av apati, de två mellanflickorna skulle utvisas tillsammans med mamman. Den yngste ettåringen är svensk medborgare. Han skulle stanna med pappan i Sverige......

Idag är jag tacksam för att det finns människor, som med mod och kunskap och duglighet står upp för mänskliga och rimliga värderingar!
Solidaritet är ett ord och begrepp som behöver dammas av och lyftas upp i ljuset och tas till våra hjärtan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar