aktuellt

söndag 18 mars 2012

söndagsvila

Söndag med ingenting inbokat. Skönt, vilsamt, lugnt...
Förmiddag med hönsskötsel: byta vatten, lägga ny halm i redena, mata med morötter och havre i gården, plocka in ägg, prata med allihop.
Tuppen Tornado, tuppen Gullefjun, Hulda, Agda, Klara, Fina, Lotta, Gullet, Kalkonhönan, Skrockan, Frihet och hennes fem kopior.
Matlagning:
Hel färdiggrillad kyckling, urbenad och "strimlad". Lägges tillsammans med broccoli och riven ost i ugnssäker form.
Löksås bestående av smörstekt hackad lök, tuppfond, grädde och filadelfiaost som fått koka ihop, hälles över ovanstående.
Alltsammans gräddas i ugn på ca 200g rader ca 15-20 min.
Käre maken som är konvalescent efter en liten operation tycker att rätten fick godkänt. LCHF-godkänt.

Ska ägna eftermiddagen åt mera hönspyssel. De gillar verkligen att få komma ut i lössläppt tillstånd. Sprätter i mossa och fjolårsgräs, under fågelbord och i gamla komockor, på vedbacken och i mina blomsterland!

Kanske tar jag mig i kragen och påbörjar vårstädning i trädgården, eller vilar jag dagen lång, letar sommarkurser på Internet, har fått en idé om att ta upp mina gamla, djupt nedgrävda kunskaper i klädsömnad.
Kanske en kurs i mönsterkonstruktion? Eller en om ull, spinning, tovning, färgning?

2 kommentarer:

  1. Ett lugnt liv i stilla lunk, nära naturen. Låter rogivande. Det var kul att hälsa på hos dig.

    Hälsningar Siv-Britt mangi

    SvaraRadera