aktuellt

lördag 31 mars 2012

hjärta och hjärna...

För ca trettio år sedan sydde jag kläder åt mig själv, maken och mina barn. Inga märkvärdigheter, vanliga vardagsplagg.
Jag gick också en kvällskurs i mönsterkonstruktion för att kunna själv konstruera de mönster jag behövde.
Mönster var dyra, tyg var billigt.
I höstas plockade jag fram den gamla pärmen jag gjorde då. Försökte förstå mina uträkningar och ritningar.
Begrep ingenting!

Kände i mitt hjärta en längtan efter att återuppta gamla kunskaper, få reda på hur det hängde ihop med måtten och ritningarna...

Så fann jag via nätet en helgkurs i Varberg. Och vet ni vad? Hjärnan hängde med i hjärtats längtan. Jag har idag ritat grundmönster till kjol och en halv byxa. I morgon blir det andra halvan av byxan och grundmönster till ett liv med ärmar.
Jag känner mig verkligen glad över att jag återtar denna kunskap, inte säkert att jag kommer att rita så många mönster, men kanske blir det sytt en eller annan tunika till mig av något av de tyger som jag sparat
"utifall att".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar