aktuellt

måndag 5 mars 2012

perspektiv

Om morgonen ger jag mig en stund för stillhet:

kan vara ett kort ur en kortlek med vackra bilder och texter,
en text ur min dag-för-dag-bok,
att skriva ner det som kommer,
nedteckna en dröm,
slå upp på måfå en sida i en bok och läsa,
betrakta småfåglarna i trädgården,
lyssna på ett stycke musik,

för att ge mig en startplattform för dagen, en riktning, ett styrstag.

Det som har varit har varit,
nu är nu i ett flöde med trådar till då och sen.
Tänker jag idag och slår upp en av Tranströmers härliga sidor:

SYROS
I Syros` hamn låg överblivna handelsfartyg i väntan.
Stäv vid stäv. Förtöjda sedan flera år:
CAPE RION, Monrovia.
KRITOS, Andros.
SCOTIA, Panama.

Mörka tavlor på vattnet, man har hängt undan dem.

Som leksaker från vår barndom som vuxit till jättar
och anklagar oss
för det vi aldrig blev.

XELATROS, Pireus.
CASSIOPEJA, Monrovia.
Havet har läst färdigt dem.

Men när vi första gången kom till Syros, det var om natten,
vi såg stäv vid stäv vid stäv i månskenet och tänkte:
vilken mäktig flotta, lysande förbindelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar