aktuellt

lördag 22 oktober 2011

hönseri

Imorgon ska jag hämta hem fler höns till min hönsgård.
Dvärghöns som värper ägg i olika färger. Ska bli spännande att se hur det går att släppa ihop dem med mina Blommehöns. De är numera 4 till antalet och dessutom en tupp. Förutom dessa en liten gul tupp av dvärgras. Han blir säkert lycklig över att få en egen flock.
Häromdagen städade maken och jag i hönshuset. Rent spån las in på golvet, ny halm i redena och sopat och fejat i tak och på väggar.
Tror ni hönsen gillade detta? Icke sa Nicke... När kvällen kom och vi var färdiga med städningen hade deras tid för att hoppa upp på pinnen och sova passerats. Alltså ville de inte ens gå in från hönsgården!
Jag lockade med havre och sedvanliga lockrop..
Nejdå, nejdå.
Jag lockade igen, tände lampan, mera havre, repris på reprisen....
Så småningom blev det nog för kallt om de små fötterna, för när jag gett upp, gått in och fikat och kom ut igen satt de snällt på sina pinnar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar