aktuellt

torsdag 5 maj 2011

stryka och fundera

Jag tycker om att stå vid min strykbräda; stryka rena fina handdukar, dukar och kläder. Går så bra att lyssna på härlig musik, nästan falla i trance och fundera över livets olika vindlingar.
Idag strök jag mina kökshanddukar och vek dem prydligt, la dem i ordning med likadana kanter utåt och stoppade in dem i skåpet där de ska vara.
Skrattade för mig själv och mindes den tid när huset i Furet var fullt av folk och fä..
Då fanns det andra saker att prioritera än strykning...

Varje lördag och söndag kördes tvättmaskinen från morgon till kväll, torktumlaren gick också hela helgen, inte hängde vi ut tvätten, hanns inte med...
De flesta veckor kom tvätten ner i korgen som den var direkt från torktumlaren...
Där hämtade vi det vi behövde under veckan, sen gick plaggen direkt i tvättkorgen för ny tvätt...
En aktivitet jag minns särskilt väl var den att hitta makar till alla strumpor som tvättades... Ofta låg det 42 omaka strumpor i torktumlaren...

Det där med strykning existerade inte i ordnade former, de kökshanddukar som tvättades togs också direkt från tvättkorg till användning...
Kläder var alltid strykfria :)
Dukar till finare tillställningar :) las in ostrukna och ströks när de skulle användas...

Idag står jag i lugn och ro, stryker, viker, lägger in... längtar inte tillbaks, men minns med värme, ömhet och kärlek den "strykfria" tiden.

4 kommentarer:

  1. Haha, ja jag är nog mitt i en ganska strykfri period. Fast den står framme, strykbrädan alltså.. Andrea

    SvaraRadera
  2. fast jag minns det som att vi alltid fick hänga ut tvätten... och hämta in, trots att det var fullt med spindlar....:p

    SvaraRadera
  3. Minns också en annan tid, när tvättkorgen aldrig var tom, när alla kläder som inhandlades var strykfria, när det hängde tvätt på tork överallt för att jag inte hade nån torktumlare. Numera räcker torkställningen väl till, däremot stryker jag bara i undantagsfall. Min meditation i vardagen är att skala potatis...fast det tar ju inte heller så mycket tid som förr ;-)

    SvaraRadera
  4. Det var en finfin tid morsan, även om man gjorde allt för att smita från tvättvikning. Toabesöken kunde vara lääängeee!

    SvaraRadera