aktuellt

söndag 31 juli 2011

auktion

For iväg på lösöresauktion, nästan vid vägs ände; långt in i skogen, genom haglandskap, förbi sjöar och över gärdena...
Ljuvligt prunkande sommarlandskap förde mig så småningom in på en smal, smal, grusväg uppför en backe fram till en avsides belägen lite ihopfallen gård.
På lagårdsbacken uppflugen på en traktorvagn stod auktionsutroparen, på verandan satt åldrande damen och såg eländet...
"Detta är en jobbig dag" pustade hon när jag tog i hand och tackade efteråt.

Hennes konserveringsgryta med tillhörande kompletta glasburkar, två defekta järngrytor, en antik symaskin och en gammal hushållsassistent fick jag överta...

Funderar över det korta liv vi lever, med all vedermöda och glädje.
Undrar över hur hennes liv varit, ångrar att jag inte stannade en stund för längre samtal.
Gläds åt sakerna som nu putsas och skrubbas i mitt kök för användning till nytta och lyst i mitt liv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar