aktuellt

måndag 12 december 2011

Var och en sin egen lyckas smed...

Reflekterar över det gamla talesättet: Var och en sin egen lyckas smed.

Idag tänker jag att uttrycket att jag är min egen "lyckas" smed handlar om att smida mina egna förutsättningar för mitt eget välbefinnande.

Jag styr över mitt liv, mina tankar, mina känslor.
Jag väljer om jag blir irriterad, orolig, ledsen, glad, o.s.v.
Betyder inte att jag stänger av känslor. Betyder att jag väljer hur jag förhåller mig till händelser.
Ju mer jag tänker att allt är precis så som det ska vara även om det inte alltid är precis så som jag VILL att det ska vara, desto lugnare, mer tillfreds och kanske till och med "lyckligare" känner jag mig...

Ur en gammal källa hämtas uråldrig men fortfarande kristallklar visdom:

Jag har ansvar för mina handlingar.
Jag kan inte styra resultatet av dessa,
men jag har ansvar för hur jag förhåller mig till resultatet.

(Fri översättning från Baghadava Gita)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar