aktuellt

söndag 11 december 2011

tredje advent

Nu lackar det så det stänker!

Storm igår, syster min stod på torget med finfina lammskinn, som nästan blåste bort...
Julmarknader på många ställen förutom torget;
på en av dem hittade maken och jag en alldeles förnämlig handgjord stol/pall precis lagom för mig att använda i köket, när jag, kort i rocken som jag är, inte når upp till de översta hyllorna i skåpen.
Pallen som är gjord i rönn har svarvade ben, den är låg och har en smal bräda som är hög; för mig att hålla i när jag kliver upp eller ner...

Nobelprisutdelningen med Tomas Tranströmer som litteraturpristagare rörde mig till tårar.
Banketten med superfungerande logistik, härlig underhållning, vackra blomsteruppsättningar och inspirerande mat föranledde Nobelmiddag även i Furet;
igår med smarrig räkstuvning och finfina ostar,
idag med gräddkokt riven kålrot, mascarponestuvad vitkål med timjan och älggryta.

6 kilo grönkål har kokts och malts under dagen, ligger nu i frysen i väntan på julens långkålsgrytor. Lilla mamma får en påse också...

När solen äntligen visade sig en stund passade maken och jag på att ta en promenad genom skogen förbi sjön.
Dofterna, skuttandet mellan vattenpölarna, förnöjsamma samtal med mannen i mitt liv, soldiset över sjön, skogens stillhet ger mig lisa för själen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar