aktuellt

fredag 15 juni 2012

sommarmorgon

Dessa tidiga morgnar i juni som är alldeles bedårande....
Inte kan man sova då?
Efter snabb och intensiv morgonyoga beger jag mig ut till mitt hönshus. På vägen passar jag på att ge katterna mat. De har sin matskål i vedboden, detta uppskattas också av kråkorna.

I redena ligger ruvhönorna fortfarande på rad.
I går lyfte vi ner ytterligare en vars ägg börjat kläckas. Det fanns två färdiga små dunbollar.
Varje morgon lyfter jag på de ruvande hönorna för att inspektera tillståndet och antalet ägg.
Just i dag fanns det en liten ljusgul dunboll under en av hönorna!
Nu finns det sammanlagt  tio kycklingar!
Jag känner mig alldeles uppfylld av glädje och tacksamhet!
Lite smolk i glädjebägaren finnes dock: Den stilige, undersköne Tuppen Tornado är sjuk och krasslig.
Kammen hänger, fjäderdräkten är grådaskig och sjaskig, hela tuppen hänger och ser eländig ut.
Svårt att göra något för sjuka fjäderfän. Återstår att vänta och se; hoppas på att han återhämtar sig...

Denna dag mitt in den härliga månaden juni tänker jag ägna åt ogräsrensning i trädgårdslandet, fortsatt fjäderfäpyssel, samt packning och förberedelse inför efterlängtad tur till Visingsö där jag skall återse mina kurskamrater från symbolterapeututbildningen.
Ser fram emot träffen; berikande, inspirerande, välgörande möten med härliga människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar